Besökare

torsdag 29 juli 2010

Kan inte bara folk slappna av?

Ser människor som har två eller tre fönster öppna samtidigt när de sitter på nätet.

Ser människor som cyklar samtidigt som de messar.

Ser folk som sitter i sin bil samtidigt som de pratar i sin mobil.

Mobilen och internet styr våra förbannade liv. Tänk vad hemskt det var förr i tiden, när man tittade folk i ögonen när man hade kontakt...Och tänk vad hemskt det var förr i tiden när man inte snokade runt och visste allt om alla, utan att de ens själva vet att just han/hon vet det...



Visst var det ärligare på något sätt förr?! Och mitt i allt sitter jag på Kulturens hus biblioteket och skriver dessa rader och saknar vårt internet som tusan, för att åskan tog det ifrån oss, snyft.

Kalla det dubbelmoral - eller bara en kort reflektion över hur vi människor har förändrats oerhört radikalt. Från livstörstande till en törst efter vad som liknar godbitarna från vilken skvallertidning som helst... Vem har flest vänner? Vem har gjort vad? Vem har festat med vem? Vem är störst idiot som lägger ut bilder på sig själv onykter?

Varför snokar man runt? Jo man får veta saker om människor som man skiter fullständigt i in real life, men har man inte koll så är man ju inte "med i matchen". Livsmatchen för inbördesbeundranklubben.



I så fall fortsätter jag gärna på bänken, för där har jag suttit skönt under hela mitt liv.

Tänkande människor håll ut! Det kommer en morgondag.

Och du hjärtat; du övningskör grymt bra!

5 kommentarer:

sovereign sa...

Tänkvärt inlägg! Man blir nog beroende av att ha kontroll. Veta vad som händer. Man tänker att KANSKE har det hänt något stort nu, detta måste jag kolla upp. Fast om det händer något stort så skulle man väl ändå få reda på det av dem man står nära....?

Dock så brukar man väl inte snoka kring vem som helst? Känns som att det är oftast något särskilt syfte man har då man vill veta dessa saker. För att få reda på mer details om en särskild person som man har intresse för av någon anledning.

Ha en fortsatt vacker dag.

Anonym sa...

Att veta massor om alla verkar vara 2000-talets sport. Känslan blir gemensamhet, eller? Snarare ensamhet.
Läste igenom tidigare kommentarer och där stod det något om en kort film om dig som hade gjorts, kan du inte publicera den igen. som människa verkar du vara en överlevare, som lärare ett unikum - känslan när man läser är verkligen att jag förstår all positivism kring dig. Att vissa människor verkar neka dig/er att vara lyckliga är ju ett sjukt beteende för om inte du förtjänar att vara lycklig med hela din ryggsäck,då borde ingen få vara det./ Flea

Anonym sa...

http://ssovereign.blogg.se/ en blogg av en stark tjej som haft en jobbigt uppväxt, med bla anorexi.

Anonym sa...

Skriv mer! Snälla snälla du. För inte har väl demonerna brutit ner dig till att följa strömmen käre vän?

Anonym sa...

Åh, keep up the spirit!

Jag hatar att folk är så mycket flockdjur så att de måste pyssla med sådant här bara för att vara med i gänget. Folk kan ta mig sjutton göra vad som helst för att vara en del av flocken - till och med mobba den minst skyldige.

Jag är övertygad om att du är en skön typ, hoppas jag träffar en sådan IRL någon gång..