Besökare

torsdag 2 juli 2009

"Vet du vad en kuk är?"


VARNING! DENNA TEXT KAN INNEHÅLLA VISSA SPÅR AV IRONI SOM VISSA KAN UPPFATTA SOM STÖTANDE, DETTA ÄR MIN ABSOLUTA MENING!


Aj aj, han gjorde det igen, han skrev ett fult ord i sin rubrik. Han måste vara galen, han måste ha vård, han måste börja bete sig, och framförallt måste han tänka över sitt språk!
Och för att citera en kommentar jag fick för ett par inlägg sedan:
"Du är säkert inte ens lärare och hursomhelst tycker jag du borde läsa några kurser i psykologi"

Nu vet alla som känner mig att jag ALDRIG använder könsord i mitt språk (däremot "råkar" jag få ur mig en hederlig svordom då och då...). Jag tycker könsord är fult, ytterst olämpligt och dessutom spär det bara på könsrollerna och det sexfixerade samhället vi redan så stolt har lyckats uppnå efter decennier av kvinnoförtryck.
Nåja, jag lämnar detta obehagliga faktum och återvänder till min rubrik. Bakgrund:
Jag och min ängel och de två små änglaungarna Miranda och Theodore var på Trolltjärn och bättrade på solbrännan i helgen (jag behöver väl inte ens nämna att jag ALDRIG smörjer in mina barn med solskydd eftersom jag anser att ungar borde tåla solen utan att få cancer, sånt fint immunförsvar som de små liven har...). När jag och Sara, min prinsessa, som bäst sitter och avnjuter en melonbit i den stekande solen, säger min ängel till mig:
"Hörde du vad den där ungen som sitter och leker med Miranda just sa? Han sa vet du vad en kuk är?"

Jag satte melonen i halsen och flög upp från filten och var på väg fram till den lilla bleka gestalten som ska kallas sexårig pojke för att spöa skiten ur honom (ni vet att jag gillar att slåss och framförallt ÄLSKAR jag att slå barn...)för att han säger såna ord till min vackra, underbara, fantastiska och älskade dotter!

Min ängel tryckte ner mig på vår stora strandfilt och lugnade mig en aning. Miranda kom tillbaka till oss som om inget hänt och allt var som vanligt resten av dagen, MEN, och ett jäkligt stort men; jag höll koll på vart den där lilla apungen var hela tiden när vi var där och framförallt höll jag koll på att Miranda inte var i närheten av honom nåt mer den stranddagen.
Min söta dotter har jag visserligen uppfostrat till att inte lyssna på dumma saker som andra säger utan gå efter sin egen känsla; framförallt att vara snäll, inte retas och inte säga fula ord, och det har jag lyckats oerhört bra med, men man blir ändå lite orolig när småungar i hennes närhet slänger ur sig så pass starka ord som den där lilla ungen gjorde.
Snart börjar hon skolan, inget tryggt dagis mer inte, och vad kommer att hända där? Jo hon kommer att få höra sådana ord varje dag och garanterat ännu värre ord. Det skrämmer mig som satan, och samtidigt vet jag att det inte går att värja sig från dem. Ungar av idag blir tidigt matade med värdelösa tvprogram, och tillsammans med hårt grupptryck där man inte ens kan bestämma över sitt eget ordförråd blir de vanligaste orden i skolan inte TACK, UNDERBAR, HÄRLIGT och SNYGGT utan KUK, BÖG, HORA och FITTA (åh, jag känner att det kryper i kroppen bara av att skriva dessa ord, förlåt att pryda Rickard är så gammeldags att han inte kan acceptera dessa ord...).

Jag jobbar ju som sagt på en gymnasieskola i Luleå och man kan ju tycka att dessa ord borde ha skalats bort när ungar blir vuxna på gymnasiet, men jag kan garantera att jag VARJE dag i mitt snart nioåriga lärarliv hört minst två av orden ovan sägas/skrikas/viskas eller ropats!

Tragiskt? Ja, men självklart är det åt helvete! Jag är absolut ingen moralkärring (inte ens en moralgubbe, haha), eftersom jag förespråkar en ordnad form av anarki och politisk inkorrekthet, där svordomar ingår i mitt ordförråd på ett lika naturligt sätt som att frasen "Jag har inte tid med dig nu", ingår i de flesta andra lärares ordförråd.

Vad kan vi göra? Ingenting
Vi som föräldrar får fan i mig lära våra ungar att vårda språket lite. Jag svär inför mina barn, åh skjut mig inte för det kära vänner. När svär jag då?:

De är med mig på hockeyn, hör de pappa svära? check!
De är med mig på trav, hör de pappa svära? check!
De ser mig slå i skallen eller tån i någon möbel, hör de pappa svära? check!
De är med mig på lektioner i skolan, hör de pappa svära? check!


Det viktigaste är dock att lära sina barn att försöka vårda språket, vårda det genom att inte säga saker som kan uppfattas stötande eller nedvärderande, och det ansvaret ligger fan i mig hos dig och mig, oavsett om vi är föräldrar, storasyskon eller något annat!


Tillägnat min ängel; du är magisk och förtrollande på en och samma gång!
Ingen äger oss, framtiden är vår! Du vackra!

7 kommentarer:

din prinsessa sa...

Det är verkligen tragiskt vilka ord barn får lära sig, men om man ändå ska se något positivt i det hela så är det att för det mesta så förstår inte barnen innebörden av vad de säger. Men du har helt rätt i att föräldrar borde uppfostra sina barn bättre, så att de inte vräker ur sig sådana fula ord som aldrig varit menade att komma från ett oskyldigt barns mun...

Vi får även hoppas på att de som tidigare inte förstått din ironi gör det nu. Särskilt med tanke på att du till och med poängterat att du är ironisk (vilket verkar behövas i vissa fall).

Och du...dagen på Trolltjärn var en underbar dag mitt hjärta! Världens sötaste barn och världens snyggaste älskling! Du är bäst!

Anton sa...

"... när ungar blir vuxna på gymnasiet..."

Jag säger bara: Hahaha!
"Blir vuxna", jomenvisst!

Din sköna, kompislärarstil är något man verkligen vill se mer av, men samtidigt så ter sig en vacker blomma inte lika vacker i en trädgård full av likadana.

Kämpa vidare och fortsätt balansera ut den gamla tråkiga lärargråfronten!

Anonym sa...

Du är grym! Din uppenbarelse gör mig och alla med mig (en självklarhet) taggade till att leva, påverka och våga vara annorlunda! Det viktigaste vi har i livet är våra ord, och du skriver på ett magiskt sätt, oavsett om du skriver om kärlek, irritationsmoment eller hemska saker.
Kommer det någon bok eller?
/converse for life!

vacker inifrån och ut sa...

Hahaha, verkligen härligt och underbart! Sluta tjura och kom över på en riktig creme la creme Slush istället:)//M

Halalchicken sa...

Fast mest svär du när du pratar med mig eller funkyapanfrippe som ju verkligen kan det där med att ta fula ord i sin unga mun! Sola på du! Själv smörjer jag in mina ungar med faktor 30, samt tar på dem solskyddskläder. Och det är när det är mulet!

Awpelqvist sa...

måste hålla med anton! din sköna stil förgyllde varje dag i skolan!

"en trädgård utan blommor är som ett liv utan vänner"

å jag håller med om att det är hemskt när kids går runt å svär å skriker hora åt varandra när dem inte ens vet innebörden och tyngden av ordet,

och Hedvig... om man får lära sig hemma att de e fel med svordommar och könsord osvosv så ger man fan i att använda dem! för så vare då för mig med könsord! de e sm rickard säger det värsta som finns!

Hedvig sa...

Awpelqvist - För du har alltid gjort exakt precis som dina föräldrar har velat och sagt till dig? Hehe, då vore du den förste! Och du kanske inte skulle använda ordet fan i samma mening som du skriver om att man lär sig att inte använda svordomar... Om du har en egen 7-åring därhemma så vet du vad jag menar, annars är det bara för dig att vänta och se ;-) A-barn existerar inte och gör de det så kommer de ändå revoltera som vuxna! Fram för individen! (Och då menar jag INTE att man ska använda könsord, är helt emot det själv oxå)