Besökare

söndag 22 februari 2009

Min söndag på Hertsö badhus:


-Men lilla söta prinsessan, om du inte går ner i vattnet så bli din tjänare ledsen på dig, och inte vill väl lilla söta gulligulliga prinsessan att hennes tjänare ska bli ledsen?

Orden flyter ut från munnen på en pappa i min egen ålder som försöker få sin dotter, på ca fem år, att gå ner i vattnet i den 27 gradiga vuxenbassängen i det underbara badhuset i stadsdelen som alltid varit och alltid kommer att vara Luleås svarta får; Hertsön!
Flickan ser rädd ut, har en rosa baddräkt med volang runt rumpan, och har ett rosa hårband med en rosett på! Som om inte denna outfit tillräckligt mycket skriker; jagärettofferförkönsfascismochharingetval
förminaföräldrarvillfortsättaspäpåkönsrollerna,
dekönsrollersomkommerattförföljamigrestenavlivet, så har hon tillhörande rosa armpuffar med två rosa prinsessor på!
Pappan fortsätter med sin urgulliga röst, som framkallar skrattattacker hos mig:
- Men pappas lilla rosa gullprinsessa! Kom nu så att inte luften hinner gå ur dina söta prinsesspuffar!
-PAPPA! Kan vi inte spela Resident Evil när vi kommer hem? Rösten som får mig att komma tillbaka till verkligheten är Mirandas (min egen dotters), som kommer simmande mot mig i sina svarta Spiderman 3 badbyxor!
Skäms lite för att hon i princip skriker att hon vill hem och döda zombies efter vi har badat klart, men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på hur jäkla bra pappa jag är och har varit.
Min dotter har redan från början fått lära sig att man visst kan leka med killar fast man är tjej, att man visst kan få svära och säga fula ord om man blir arg trots att man är tjej, att man inte alls behöver tycka det är så jäkla coolt att leka mammapappabarn lekar med dockor och ha rosa eller röda kläder på sig bara för att man är tjej, att man ska våga säga ifrån och ta plats, eftersom hela samhällshierarkin har byggts upp på att tjejer redan från sina första steg ska slussas in i tänket att ta mindre plats till förmån för gapiga och respektlösa småkillar som ett par år senare fortsätter sin vidriga attityd och gör livet surt för andra genom att deras föräldrar, eller deras dagisfröknar inte har sagt åt dem vad som är rätt, efterom de host host, ju trots att bara är killar, och killar får såklart ta mer plats!
Min underbara, älskade Miranda är en tuff tjej - om benämningen tuff innebär att vara uppväxt med att säga tack för maten, säga till sin omgivning om någon är elak mot någon annan, att lyssna på politisk hiphopmusik/punk och ifrågasätta varför vissa personer är rikare än andra, att våga gråta inför andra, att inte vara rädd för att säga jag älskar dig till sin mamma och pappa och framförallt; att våga visa att tjejer inte ska behöva backa för killarna i form av att ta mindre plats!
Samhällsstrukturen ser ju sån ut idag att det ska vara jämnställdhet som ska lyftas fram mellan könen, redan från tidig ålder! Varför får i så fall inte killar gråta? Varför tystas tjejer ner när de skriker fitta eller hora, när killarna får skrika bögjävel eller kuk till varandra? (sen vill man ju gärna se att orden i sig är förkastliga, men eftersom orden inte kommer att försvinna så varför ska inte tjejer likväl kunna använda dessa utan att bli betraktade som "Nämen ska hon verkligen säga sånt där...?").
Nä, nog är det mesta snett kära vänner! Jag tror då stenhårt på att redan från tidig ålder se till att tala om för sina barn att könsrollerna som finns idag är åt helvete, folk säger att det blir bättre och bättre, men bra lär det då aldrig bli med det här jävla tempot. Låt tjejer vara som de vill på precis samma sätt som killar får. För om man förfasas över svärande tjejer som jag av egen erfarenhet märkt att många lärare och föräldrar verkar göra, så ska man veta att det är viktigt att ha attityd, att se till att ingen sätter sig på en - att man styr över sitt eget liv, att man ska våga stå upp för den lilla människans frihet, och den "lilla människan" är även i år flickor,tjejer och kvinnor!
(Sen att mitt andra underverk Theodore valde att klä ut sig till just prinsessa, på dagisets Halloweenfirande, med tillhörande änglavingar och trollspö är ju en annan sak som tål att tas upp i ett annat inlägg).
Bara en sån sak att småkillar år 2009 gärna får skrika "Jag behöver gå på toaletten" på offentliga platser utan att någon lyfter på ögonbrynen, medans när min söta Miranda skrek så att det ekade genom hela ICA MAXI i veckan, "Pappa! Jag måste bajsa, nu genast!", innebar detta att tystnaden i butiken blev så total att man kunde höra den berömda knappnålen falla!
På väg till toaletten kom det dessutom fram en kvinna som absolut inte var äldre än mig och viskade lite förnärmat, " Brukar hon alltid vara...hmmm så rakt på sak, det kanske inte alltid är så lämpligt".
Men efter den kommentaren fann jag orden rätt snabbt och vräkte till med, "Om du bara sköter ditt och håller koll på din snoriga lilla prinsesstjej som står med sina slemmiga fingrar bland lösviktsgodiset och gräver, så ska du se att livet kommer att ordna sig även för dig, trots dina omoderna åsikter om vad som passar sig, eller inte passar sig för andras ungar" (ni ser, jag har fan lärt mig efter utskällningen på hockeyn förra månaden).
Stolt och rakryggad gick jag iväg med världens finaste tjej, som dagen till ära hade döskallemössa, hängiga hiphopbrallor och en grå tröja som det stod punkrock på, till närmaste toalett och hoppades i det tysta att kvinnan som jag tillrättavisade inte kommer att visa sig vara någon jag behöver stöta på senare i livet...

Änglar har det inte lätt!
Tillägnat de utsatta i samhället, nämligen tjejer, gamla, sjuka, svaga och alla ensamma!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dags att du står på dig, bra jobbat.

Anton sa...

Starkt jobbat!

Anonym sa...

Fy fan för sånt, och hyllning till din inställning!

Awpelqvist sa...

oj oj oj.. va ska man säga, fan så skön kommentar som tog rätt där den skulle, å tycker bara att det är bra att någon (inte bara någon utan just du) vågar utplåna könsroller redan från början!

Evelina sa...

Heja Rickard! :D

Anonym sa...

SKÖNT! Härligt att din flicka också får skräna lite. Min livsfilosofi! / Emilia R

Kungen, läraren med ett omtänksamt hjärta! sa...

Klart jag ska se till att mina barn ska ta plats! All den plats jag inte fick möjlighet att ta...