Besökare

måndag 15 september 2008

Psykologi is the shit!

Älskar att ha denna kurs för det finns så mycket att säga och göra i den. Fattar inte att den inte är obligatorisk, för vad finns det som är viktigare att ha med sig ut i livet än medmänsklighet och, framförallt, förståelse för varför andra reagerar som de gör i olika situationer?

"Fan Rickard, jag ska vara helt ärlig och berätta för dig att den enda kursen jag har lärt mig något viktigt i under min gymnasietid är de jag haft med dig under alla psykologilektioner" sa Erik Abbevik en gång till mig, och han har fan rätt!

Dagens irritationsmoment är självklart att jag kom på att programmet "Klass 9A", fick nåt sorts pris som årets bästa tvprogram på Kristallengalan...
Kan inte vara sant alltså? Är det svår match att få ordning på kids som bara är slöa och inte tröga genom att ta dit tv-kameror och en lärarelit?
Nä precis, och det jag irriterar mig mest på är att det som lärarna på tv gör och det alla säger är så jäkla nydanande har man själv gjort i typ sex år nu, och inte fan får man någon högre lön för det.

Man är fan på botten lönemässigt, fast man är med och formar framtiden... Fuck orättvisor!

Tack för att man sparkar på lärarna, tack för att man aldrig kommer att tjäna mer än fucking byggarbetsapor, tack för att jag känner mig jävligt cynisk.



Trots dagens inneboende aggressivitet måste jag ju dedikera dagens tankar till någon, och det blir Mr Ersson, sköt om dig i Spanien kompis!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Planet går imorgon tisdag kl 21, fan alltså,Tänk om jag blir borta i 6 månader.

Anonym sa...

Hmm, du borde nog jobba lite med din aggressivitet... Finns det nån bra psykologi-kurs du kan gå?? ;-)Och nån måste väl bygga skolan du jobbar i, haha, appropå byggapor! Du vet väl att killar i blåbyxor är tändande...

Annars är jag fram för mer lön åt Rickard!

Anonym sa...

Rikard, även om du känner en piss lön så är jag super nöjd med att du är lärare. :) De åren di var med våran klass har ju absolut de bästa:) Så fortsätt trots din kassa lön, du gör små mirakel ;)

Anonym sa...

Glöm inte att det är en styrka att kunna ge och en svaghet att inte kunna det...

Att ha ett känsligt och ödmjukt hjärta och att våga visa sina känslor är unika egenskaper. De som inte klarar av det och som dessutom har ett kallt hjärta lever därför ett fattigare liv än du...även om du ekonomiskt sett är fattigare.

Hellre ett stort hjärta och ett rikt känsloliv än ett fattigt och tomt...

Anonym sa...

Ramlade in här via Antons blogg. Kul att se att du börjat blogga. Hittills varit väldigt intressanta inlägg, (som lektionerna också varit!) Trots att jag var den 'mönsterelev' jag var är jag beredd att hålla med Abbevik.