Besökare

onsdag 24 september 2008

Styrkan ligger i att se de små detaljerna...


Det kanske är som flera kollegor har sagt: "Fan Rickard, du är för bra för skolan, du borde satsa på att föreläsa istället. Du är som klippt och skuren för underhållning och bara du hittar din nisch blir du ännu mer oslagbar"
Nja...ödmjukheten gör sig påmind och trycker ner mig igen. Det är lätt att känna sig stark när man är trygg i det man gör. Visst, jag har egentligen ohyggliga krav på mig själv och mina lektioner, ibland kan det kännas som att mina tankar och mina krav på mig själv fungerar som en sandsäck i min egen luftballong... jag sjunker sakta men säkert, men ingen märker det. Att känna av en människa, se de små detaljerna, lyssna på orden som formas, se igenom ytan och försöka sig gå på djupet, det är styrka. Den styrkan tar oss långt och kanske, kanske står jag där som föreläsare en dag men då måste jag bli starkare. Jag ser de små detaljerna men gör jag det för att jag vill, eller gör jag det för att ingen annan ser dem?
Dags att ladda för morgondagen, du vill om du kan, du kan om du vill!


Till min Miranda, för att du hittade på en egen hiphoplåt innan du skulle somna idag: "Pissa på pappa" hette den...

Till min Theodore, för att jag älskar när du säger ordet "gupplig" istället för ordet "guppig"...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det så att jag inte vågat kommentera förrän nu. Det är också så att du kanske inte behöver föreläsa för att förändra, det skriver jag av egen erfarenhet utav dig som lärare. Man ser på dig Rickard att du är en sån där som kan gå hur långt som helst, men för guds skull, du har då redan gjort en skillnad på allra minst ett liv. Och så är det, vill jag bara understryka. Riktigt bra människor är sällsynta men riktigt bra lärare desto mer, det har du säkert koll på själv dessutom. Eh, ja. Så var det ja.

Anonym sa...

Vill bara tacka för dagens lektion. Den var bäst. Tänk att man faktiskt kan ha så kul i skolan! Du är bäst Rickard, en riktig kung ;)