Besökare

tisdag 12 maj 2009

Balansgången


mellan rätt och fel är en intrikat och skör tråd!
I tankarna slungas vi alltid mellan vad som är rätt och fel. Vi slungas mellan konsekvenser av våra handlingar parallellt med tankar på om vi verkligen ska klara av att ljuga för oss själva och därför istället gå och må dåligt över saker vi aldrig gjorde.
Jag har själv tagit en del felbeslut i mina dagar, en del saker ångrar jag fruktansvärt, medan en del av felbesluten jag gjorde då har visat sig vara rätt idag istället.

Jag skulle dock aldrig ha skrikit åt min fina vän Martin Nilsson när det hettade till i en innebandymatch för x antal år sedan.
Jag skulle definitivt inte fulåkt rullstol i sjukhusets skrämmande korridorer tillsammans med Albin Lindgren om jag hade vetat hur sårad min gamle far hade blivit utav mitt beteende.
Jag skulle absolut inte ha snattat tvspelet "Wonderboy in monsterland" på Lekvaruhuset för x antal år sedan.
Jag skulle absolut inte ha retat min vän Henrik Björnfot för att han hade ful mössa på sig en dag, för jag lärde mig några år senare, på ett hiskeligt tufft sätt, hur det kändes att bli trampad på i dess värsta form.
Jag skulle definitivt inte gått på Brasseriet och naivt trott att våld och misshandel bara kunde inträffa om man hade provocerat fram det själv.
Jag skulle VERKLIGEN inte ha kastat DEN DÄR tegelstenen mot DET DÄR fönstret DEN DÄR kvällen på bergviken...

Visst har man tagit hundratals felbeslut i sina dagar, men förhoppningsvis är min felbeslutskvot fylld nu, jag vill klara av balansakten mellan å ena sidan vackra, doftande och spirande blommor och å andra sidan kall, hård och obehaglig asfalt - som på bilden!
Och framförallt; jag längtar till sommaren, jag längtar så hårt och starkt till sommaren att allt annat kommer i andra hand. Nu Rickard, nu lyfter vi!

9 kommentarer:

Rebecka sa...

Men man lär sig ju av sina misstag, eller hur Rickard? :)

omogig sa...

Det är mänskligt att fela. Det man får göra är att helt enkelt lära sig från dem och se till att inte gräva ner sig i dem för all evighet.

Är man godtrogen och dum så får man också sitt nya Gameboy och nyinköpta spel stulet ifall man lämnar det i jackärmen när man är och bowlar i pontushallen.
Är man osmart så lämnar man sin femhundralapp, som man precis fick av mamma innan man hoppade på tåget, PÅ resväskan mitt ute i gången där alla går förbi medan man själv är inne i kupén och fixar med sängar.

Äh, det kommer bli en bra sommar!

Kungen, läraren med ett omtänksamt hjärta! sa...

Stackare...
Men du kan trösta dig med att du har ett underbart hjärta!

angélique sa...

är det inte dom dåliga eller mindre smarta besluten vi tar i livet som till slut formar oss till dom underbara människor vi är. vi blir vackrare för varje dag.

Amanda sa...

Felsteg på livets hårda väg omgiven av verklighetens vassa kanter kan göra så ont, viss kan dom. Men, för varje gång man skär sig på de förbannade kanterna så lär man sig något. Jag tror att felsteg gör mycket för den person man i slutändan blir.

Det är ju bara förjävligt att felstegen måste göra så förbannat ont.

Var stark Rickard, inte för att jag tror att det är något problem för dig dock. För att ha blivit en så underbar person, med den kapaciteten du har att älska, med din bakgrund. Då måste man inte bara vara stark, man måste vara självaste hulken. Du må inte vara grön eller ha lila shorts, men du är hulken. (Ta komplimangen med en nypa salt. Jag har lyckats tappa bort hur man uttrycker sig någonstans på vägen med vassa kanter. Det är taget direkt ur hjärtat dock)

Linda sa...

jag blev polisanmäld en gång för att ha kastat en tegelsten genom en ruta på bergviksskolan, bara för att ett vittne sett en lång tjej med mörkt hår på skolgården den kvällen, fast än jag inte gjort de. :p

Din prinsessa sa...

Undra vem som tog den underbara bilden? ;) Kärlek!

Robin sa...

Ville bara meddela att Rickard Kjellström är världens bästa teacher *inget fjäsk, bara saning haha ;P* Tycket Världens bästa elev Robin Johansson ;)

Robin sa...

Sorry Kjellgren xD hahaha