Besökare

fredag 24 oktober 2008

"Fan vad du är fet, du borde äta mindre!"

Får man säga så till en överviktig person?
Nä, det är klart man inte får i vårt normaliserade samhälle. Säger man så eller hör man någon säga så till en överviktig person då blir man lynchad direkt och det är väldigt politiskt inkorrekt. MEN varför ska vi smala behöva ta skit från alla helt öppet? Är det alltså mer ok för folk att säga "Ät lite mer du, det kan du behöva!" eller "Spara till Rickard, så att han inte tynar bort"...
Alltså ursäkta mig kära vänner, varför tror folk att jag tar sånt bättre än vad feta människor tar att man kommenterar deras vikt? Det blir en sån där obehaglig dubbelmoral som gör att folk bara kan trycka ner oss smala utan att behöva ta skit för det, och det stör mig fruktansvärt. Vi kan väl ha haft lika mycket problem med det som överviktiga har haft problem med sin vikt, eller? Nä det är klart vi inte kan, eftersom smala människor är "lyckliga människor" och vi "kan tåla" elaka kommentarer som slinker ur munnarna på oaktsamma människor.

Nästan varje dag får jag höra någon slags kommentar, liknande de jag berättade om ovan, och jag känner mig så jäkla förbannad varje gång. Idag var det en kollega som sa "Du, Rickard idag är det potatisgratäng på Bryggeriet, det kan du behöva!!!"...Visst, självklart sväljer jag bara och tar skit, den skiten som jag anser att ingen ska behöva ta!
En timme senare säger en annan person något annat som skulle varit helt oacceptabelt att säga till en överviktig person, men till mig är det självklart ok att säga det, eftersom jag är "en lycklig smal människa" som "kan tåla" sånt.
Har jag själv valt att vara smal? Nej, alla i min släkt är smala!
Skulle jag själv säga rakt ut till en överviktig att hon/han är tjock? Nej, varför skulle jag? Jag älskar alla människor som är ärliga och sensitiva oavsett vikt!
Vad tänker dessa människor med som gillar att personligen kommentera andra människors vikt rakt i deras ansikte? Inte en aning, men en näve hat ska de fan ha, för det sårar in i själen det de säger!
Jag ska fan börja vara cynisk tillbaka till dessa människor, för oss emellan borde de väl kunna tåla det eftersom de säger sånt till oss smala;
"Men du då, du är otroligt ful!"
"Men du då, du är otroligt ointelligent!"
"Men du då, du borde inte äta så mycket på MAX!"
Tror ni de vill höra sånt? Nä tänkte väl det, men det är fan sånt som levereras från deras munnar vareviga dag, tanklösa idioter!
Stannar så här, hoppas folk förstår vad jag menar!

Tillägnat till kroppen som jag någongång kanske kommer att finna mig själv i, inte omöjligt, men inte heller troligt!
"Feelings that grows stronger in the dark" Ängeln exixterar!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår vad du säger, fast det finns blandade fall av detta. Vissa säger sådant för att de helt enkelt tycker att personen ser tanig och för smal ut. Andra kanske vill vara lite skämtsam eftersom de tycker att det är absolut bäst att vara smal och vill göra det lite (på "halvskämt") fult att vara smal eftersom de tycker att de är tjockare och vill vara så smal. Avslutar denna lite halvlånga kommentaren med ett citat från mig själv: "Det absolut attraktivaste man kan finna hos en människa är en fantastisk personlighet."

Anonym sa...

Jag fick dåligt samvete nu och jag ville bara säga att jag hoppas att du inte tog det som en "pik" eller nått att jag gav dig MAX-kupongerna... ville bara vara snäll. Förlåt i sådana fall!

Anonym sa...

Dina inlägg lämnar verkligen kännslor Rickard, bra känslor alltså och bra intryck och tankar (;

Men... vad jag egentligen tänkte kommentera på inlägget var att jag håller med.
Att nu skriva att jag är smal känns nästan som skryt eller dåligt snack, men det du skrev fick mig att tänka efter.
Är man smal får man faktiskt ta skit, nästan varje gång det börjar snackas om mat och vikt ska någon lägga till; du behöver lägga på dig, du ska inte säga något, du är smal..

Inte för att jag menar något illa om personerna förstås, kanske vill dom bara påpeka något snällt som i våra öron blir nedsättande (;

Nej nu ska jag sluta, ditt inlägg berörde helt enkelt och min kommentar blev jävligt lång.
Hoppas du inte somnat, välkommen tillbaka isåfall!

Kungen, läraren med ett omtänksamt hjärta! sa...

" Det absolut attraktivaste man kan finna hos en människa är en fantastisk personlighet", fint "Matte", för det är ju just så det BORDE vara, tänk om fler kunde förstå detta! Men frågan är om det någonsin är ok att säga elaka saker rakt ut till personen det berör, oavsett smal eller tjock...Min avsky får de, vilket säkerligen inte betyder allt för mycket men ändå...

Anonym sa...

Bra skrivet. Får nog läsarna att själva börja fundera på hur de egentligen betett sig mot andra - så länge de inte saknar all form utav självkritik, och vad det innebär.

Det fick i alla fall mig att börja tänka lite på hur jag själv betett mig. Jag har väl aldrig _egentligen_ varit i situationen som du beskriver, att ha varit så pass "smal" så att jag fått höra det som pikar från vänner, har heller aldrig varit överviktig. Enda saken jag kan komma på är väl att man fått hur tanig man är och att man "nog skulle behöva äta några potatisar mer" från ens morföräldrar och andra äldre, men det hör väl till liksom?

Något man däremot fått höra är väl diverse kommentarer om att man är lite kortare än vad som anses som medel. Även fast den som sa det (personerna i fråga brukar ligga runt 1.85cm+) förmodligen - oftast - inte riktigt tänkt att det skulle tas som en pik eller liknande, så gör man ändå det.

Jag vet att jag är kortare än honom, jag vet att jag är kortare än medel. Måste jag få höra det bara för det? Det finns ingenting man kan göra åt det, förutom att acceptera det. Till slut utvecklar man i alla fall ett sorts komplex, och kan inte gå runt utan att sträcka ordentligt på sig.

Jag har nu lärt mig leva med det någorlunda, och accepterat att jag är lite kortare i ett land vars medellängd ligger på 180cm. Jag vet att det faktum att jag är kortare inte förändrar att jag fortfarande är en god och bra människa.

Nej, tack gode för att det ändå finns folk som tänker före de slänger ur sig saker som kan såra.


Förövrigt:
Abernaith och två andra band från Luleå spelar på Punkhuset ikväll.
De börjar spela kl. 20.00

Lite kort varsel, men kom gärna om ni hinner!

Anonym sa...

Nejdu Rickard, nu tycker jag att du är för känslig. Ta inte åt dig av allting.

Själv tacklar jag dylika tingesten med en otroligt bra sak som kallas självdistans.

Anonym sa...

Känner igen det där, allt för väl. tyvärr

Anonym sa...

Känner igen detdär, alldeles för väl. Tyvärr