Besökare

onsdag 22 oktober 2008

Tänk om man kunde vara som han...

Är pojken på sjuminutersfilmen här nedanför verkligen jag? Den pojken som aldrig vågade se någon i ögonen? Tänk att det finns elever som vill göra en dokumentär om mig? Känner jag igen mig själv? Ja, lite grann, men är jag verkligen så här bra och säger jag verkligen så här smarta saker i verkligheten, här och nu?
Jag kanske ändå har blivit en person som betyder något, från att ha varit allas dörrmatta? Jag vägrar tro på det, men ibland, när jag drömmer mig bort, är jag som i filmen... någon rolig, intressant, viktig människa som inspirerar och skapar minnen!
Varför känner jag då inte den här känslan av lycka så ofta som jag borde? Tänker på detta hur mycket som helst och kommer fram till samma svar varje gång. Jag räcker inte till, och ändå är jag så stressad att jag inte ens hinner ikläda mig roller som alla andra gör, olika roller i olika situationer. Kanske därför man har så svårt att passa in, man är den man är hela tiden, oavsett omgivning och tidpunkt... Bra eller dåligt? Tiden får utvisa, men hittills kan man väl lugnt säga att det bara varit till ondo. Men den ärliga människan måste få segra någongång i livet, så är det bara! Lydnad är tydligen tänkt som vår samhällsinsats, men våga stå upp och SKRIK!

Tillägnat Mr Ronnback som tyckte att jag var tillräckligt speciell för att göra en film om!
Och ner kom en ängel ...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Rickard, Rickard, Rickard.. Jäklar vad jag saknar dina lektioner! De inspirerade verkligen! Jag skulle väldigt gärna vilja se fler filmer, gör en serie vet ja. Keep up the good work!

Anonym sa...

Du är en såndär människa som får en att tänka till. Det gillas! Jag lovar.

Anton sa...

Trevlig film. Om någon är värd att förevigas så är det du. :)

Tack för din grymma stil som lärare och kompis till oss elever!

Anonym sa...

Du ÄR riktigt bra och beundransvärd. Jag berörs jättemycket av dina texter, och längtar ju till dina lektioner!
/Jannie

Sofia sa...

"Blir man som alla andra så är det bara att dö..." Helt fint!!! Nu längtar jag ännu mer till religionen efter den där filmen! :)

Jen sa...

Genom att enbart vara en i mängden så lämnar du inget kvar. Men om du är stark och går din egen väg så skriver du ditt eget namn i mångas minnen.

Anonym sa...

Underbar film med en underbar människa! Du förtjänar att känna dig som en rolig, intressant och viktig människa eftersom det är precis vad du är!

Du inspirerar och du betyder!

Awpelqvist sa...

otroligt härlig stil har du iaf då du lär ut, jag menar du får saker som grammatiken att bli rolig hur gör man det egentligen !?

sen måste jag bara tillägga att slutet på sista kommentaren med klubban var en fin touch ;)

Kungen, läraren med ett omtänksamt hjärta! sa...

Nu närmar vi oss kommentarsrekord...jobba jobba jobba, lyft mig till oanade höjder...haha.
Kärlek till er alla, och inte en ytlig utan en djup och oförglömlig!

David sa...

Det vackra med dig Rickard är att du är en av oss. Du är inte den där tråkiga stereotypa läraren. Du är en av oss. Och du vill verkligen lära oss saker. Det känns på riktigt.

Jag tänkte för någon dag sedan på de saker jag tror att jag kommer att sakna då vi till våren tar studenten. Det enda jag kunde komma på att jag skulle sakna från NTI var mina klasskompisar och dig. Blev faktiskt rätt ledsen av att tänka på det.

Men vi får väl ta vara på tiden fram till dess. Fortsätt skriva. Jag har din blogg dels som en startsideflik, OCH som bevakning på "blogger.com".

Anonym sa...

Du är en sån person man minns,som förändrar och påverkar ens liv och levnadssätt, du berör, inspirerar och får en att tänka!
Som ett steg i rätt rikting,du behövs! Du får en att öppna ögonen med dina viktiga argument och hemska (men sanna) berättelser. Bästa läraren (och människan??!) någonsin, jag Längtar till dina lektioner och jag beundrar dig verkligen! Att du kan ta allt ont som hänt dig och göra de possetivt genom att berätta om de och påverka andra! Du är stark Rickard! fortsätt vara den du är !

Evelina sa...

Satt bara och log då jag såg filmen. Dina lektioner är ju så myyysiiga!

Anonym sa...

Rickard!! Det finns inga ord i världen som kan göra din överlägsenhet rättvisa! Ha ha, lova att aldrig någonsin sluta med det du håller på med! Ha ha ha, du är så långt mycket mer än oslagbar! Är jätteglad att jag fick se den här filmen, you made my day...