Besökare

fredag 31 oktober 2008

"Ungdomars vidriga klädval och attityd måste bekämpas!"


...dags igen, hoppas inte alla fina kommentarer blir lidande av att jag känner mig het i bloggandet efter ett par dagars "konferenspaus" och knappt ger er tid att läsa och tänka efter innan nästa inlägg kommer och som vanligt sparkar jag uppåt och slickar neråt!
Rubrikens citat är hämtat från en rektor i Laholm som tyckte att det var rätt att skolan nekade en 16årig pojke att äta i skolmatsalen för att hans "kalsongkant" syntes...
På en annan skola som ligger i en belevrad stadsdel i Stockholm blev tre gymnasietjejer hemskickade för att deras "vidriga, utmanande och provokativa klädstil" blev för mycket för skolans ledning...
Vilka underbara beslut att ta, snacka om att de som tar dessa beslut har koll på livsstilar av idag. Jag blir fan beklämd och det värsta är inte att man i ovannämnda fall blir nekad sin rätt att vara en fri människa, nej det värsta är att det är så många som tycker som de styrande...inte konstigt att lärarförakt sprider ut sig på skolorna. Jag menar, inte fan har ledningen själva sett killen med "kalsongkanten" synlig, eller sett gymnasietjejernas "provokativa" klädstil, nej självklart är det ju så att någon präktig lärare med attityden:
jaggillarintedagensungdomarsattitydsånuskajagverkligengåochberättaförrektornhurdebetersig
ochhurdeegentligengårklädda har gått och berättat det hela, och kanske samtidigt lagt fram en liten monolog om att kepsar ser ju för tattigt ut alltså...vem vet?
Jag ser stora problem i detta! Ska vi som lärare och medmänniskor bestämma om klädval och attityder? Nej!
Jag kan påverka på helt andra sätt; genom att vara en snäll människa, genom att visa omtanke, genom att väcka upp tankeverksamhet, genom att belysa orättvisor och kanske på så sätt få Jorden/Sverige/Luleå/Skolan/Omgivningen att bli en finare och mer ärlig plats att fördriva sin tid på/med. För det är ju faktiskt så som jag tidigare har sagt; En dag går solen ner, för att inte komma mer. Då blir det jävligt tyst och kallt, och det blir likadant överallt!

Med två ord klarar man av att handskas med detta, så att det inte kommer upp flera fall av sånt här vidrigt ungdomsförtryck, för det är ju faktiskt brott mot mänskliga rättigheter, om än i en liten liten form, att bestämma hur man ska se ut, vad man får ha på sig och framförallt vad man får tycka! Dessa två ord är väldigt svårstavade för många tydligen, och omöjliga att förstå dessutom. Dessa två ord bygger på att man kan se bortanför sina egna inskränkta, personliga värderingar och förstå att det finns andra i sin omgivning som inte tycker som en själv.
Dessa två ord är...håll i er nu...detta bli svåra ord att förstå för flertalet av er (och inget fel i det eftersom dessa ord inte verkar förstås av särskilt många, och därav har vi ett lärarförakt på skolorna som är lärarnas eget fel)...orden är KOMMUNIKATION och FÖRSTÅELSE...brrr läskigt va? Läskigt att behöva förstå andra människor va? Läskigt att behöva kommunicera med andra människor va? Läskigt att behöva öppna, och bjuda på sig själv va?
Försöker man förstå andra människor, oavsett om det är elever, klasskompisar, ytliga bekanta eller sin egna familj så leder det till kommunikation som i sin tur leder till att såna här idiotiska beslut aldrig borde kunna existera.
För att sammanfatta; man blir en bättre människa, lärare och vän om man bara har förståelse, men har alla det? Oj, oj, långt ifrån alltså, och det är detta som är så skrämmande och gör att jag har svårt att sova på nätterna... Låt eleverna vara som de är, låt människor vara som de är, man uttrycker något i allt man gör...och det är inte jag eller någon ledare som ska fördöma det andra människor uttrycker med en "provokativ och utmanade klädsel" eller " en kalsongkant som syns" eller "en jobbig attityd". Vuxna människor kan tänka själv! Dem man ska fördöma, det är de människor som trycker ner andra för att komma ett pinnhål högre i samhällshierarkin!
Tack för mig, hoppas alla fortsätter ha en trevlig helg, själv ska jag på Magnus Betnér imorgon, lördag... en lika härlig cyniker som jag själv, så jag har höga förväntningar, även om han inte kan vara lika rolig som mig så kan man ju kanske få skratta lite åt allt helvete och maktmissbruk som finns just här, just nu! Vi måste resa oss upp, och andas ny luft!

Tillägnat alla som fått sin klädstil eller sätt att vara på kommenterat från någon som inte har en jävla aning om vad det handlar om. Mittenfingret i luften! (oj, vad arg jag känner mig nu...)
Ängeln värmer!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att en person kommenterade min klädstil eller liknande negativt skulle jag enbart ta som en komplimang.

Däremot, när denne personen är i någon slags position där den måste fatta tycke för en, t.ex under en arbetsintervju eller liknande, då eskalerar det hela till att bli ett problem. Det är då måste man tänka på att det man har på sig inte får en att sticka ut ur mängden mer än det som anses rimligt. Det är då som måste man tänka på att inte ha fritänkande eller andra tryck på ens kläder som skulle kunna få dem att tro att man på något sätt inte bara skulle hålla käften och sätta sig ner i båten.

Nä, man ska inte dra alla över en och samma kam. Men det är säkerligen såhär på många arbetsplatser och under arbetsintervjuer. Som det ser ut nu så gör man helt enkelt bäst i att ta på sig ett par hela och rena jeans samt att inhandla en ny tröja på H&M och ett par nya adidas skor innan man sticker iväg till ens arbetsintervju. Saker som accessoarer och tatueringar gör man bäst i att antingen lämna hemma eller dölja.

Att detta dessutom försiggår i skolan - fortfarande - är skrämmande.
Till och med vår käre rektor på NTI-skolan vek sig _till slut_ och lät de som ville ha kepsar på sig i korridorerna få ha det.

Nej, usch för fega och oförstående människor!

Glad Halloween!

Elina sa...

Jag började tänka på klädreglerna de har på skolorna i USA. Inga "spaghetti-strap" linnen och/eller bh band får synas. Inga hål i jeansen, oavsett var på byxan det är. Alla kjolar, klänningar, shorts måste vara längre än vart fingertopparna slutar om man står avslappnad med armarna rakt ner osv...
En hel massa strunt, jag tror faktiskt att reglerna tar upp en hel sida i "regelboken". Ja, varje elev får i början av skolåret ett alldeles eget exemplar av denna.

Det var galet vad man var tvungen tänka efter innan man gick till skolan. Självklart fanns det också elever som vissa lärare pekade ut, med flit, och hittade på en regel som sa att de inte fick gå klädda som de gjorde. Själv hade man inga problem, svenskan kom undan med vad som helst i stort sett.

Jag tänkte skriva någonting annat från början, men jag kommer dessvärre inte ihåg vad det var... Jag återkommer om tankarna gör detsamma. :)

Happy Halloween!

Anonym sa...

Damn, jag har för mycket onödig fritid i mitt liv.. men då kan jag åtminstone läsa dina blogginlägg :)

Anonym sa...

Åh,tusen tack för att du alltid träffar mitt i prick på allt jag själv missar (du vet ju hur jobbigt jag har med det och i slutändan handlar det ju om att jag känner att någon måste få fram det.) Alla känslor. Ge aldrig upp, Rickard!

Evelina sa...

Klockrent! Lärarna ringde hem och klagade på att jag luktade illa men att jag missat varenda gymnastik lektion de senaste halvåret nämde de inte. Min polare skicka de hem för att hon hade för uringat linne då hon för en gångs skull kom till skolan. Skönt att det är chillare på nti =)