Besökare

torsdag 27 november 2008

Anpassningsbar?!

"LÄRARE FICK SPARKEN FÖR ATT HA BLOGGAT PÅ FRITIDEN"
Rubriken fick mig att dra in luften så pass snabbt i mina lungor att jag fick en bitter smak av syret denna gång. Var alltså tvungen att titta på Insider på tv3, med den smått obehagligt dåligt pålästa Robert Aschberg som likt en pappersdekor står i en fult designad studio och kör sin "okonventionella" stil som han gjort de senaste 20 åren. Problemet med Robert är att han inte egentligen har koll, utan han kör bara på av ren rutin, lite svordomar, lite stök, lite ifrågasättande och sparka lite uppåt...visserligen ett bra syfte för det är de där uppe man ska sparka in näsbenet på (kom ihåg..metaforiskt talat...), men det blir samma ytliga saker hela tiden.
Nåja tillbaka till programmet... underrubriken var "Läraren var älskad av eleverna och omtyckt av många kollegor, men fick sparken av kommunen för att ha bloggat om olämpliga saker"
Underbart, tänkte jag. Trevligt med ifrågasättare!
Det visade sig vara en tragisk skolchef som inte hade gillat att läraren hade bloggat om b.la. hur specialundervisningen sköttes på hans skola...
Nämen, herregud!!! Hörde ni? Vilket jävla brott mot mänskligheten! Läraren sa vad han tyckte var fel och dagen efter blev han inkallad till sin chef som sa att "Nja, såna som dig vill vi ju inte ha här, för vi gillar inte okonventionella människor, vi gillar inte folk som kritiserar brister i vår fina och hierarkiska organisation, vi vill helst ha folk som står med mössan i hand och bockar när slagen mot de som redan ligger ner kommer..."
Nä, usch, såna lärare borde verkligen inte få finnas...hur tänkte läraren? Hur kan man vara så dum att kritisera någon/något som man vet är båda större och mäktigare än en själv? Och dessutom var han älskad av eleverna, och det verkar ju vara lite väl obehagligt med såna där lärare som gör att klimatet i korridorerna blir uppsluppet och pratigt istället för att det blir tyst så fort en lärare går förbi. Nä fy vad jobbigt med såna människor, såna ska inte jobba som lärare...jag tyckte det var helt rätt att ge honom sparken - som lärare har man ett uppdrag som går ut på att vara sträng, orättvis och distanserad. Bryter du mot detta så...ja då händer det som i programmet. Bort med smutsen!

Kan ju bara lägga till att i ett annat inslag handlade det om en lärare som fått kicken för att han spelade speedmetal på fritiden, ja ni hör ju nivån... Läskigt även det! Ja men tänk er, djävulens musik som får småbarn att börja knarka och hora och sniffa och snatta. Tänk er att kombinera detta med att vara lärare, usch usch...omänskligt är bara förnamnet!
...men livet går vidare, fast hur länge till? Det är mitt liv och jag gör som jag vill!
Ängeln flyr bort, bort från det onda!
Tillägnat de som sysslar med slagkraftig ironi, jag gillar genren skarpt!

13 kommentarer:

Anton sa...

Fyfan, säger jag bara.

Anonym sa...

Tänk att det finns så mycket idioter överallt! Blir så förbannad att jag inte finner ord! Och då är det illa...
Håll ut Rickard, låt de aldrig få trampa på dig!

Awpelqvist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Awpelqvist sa...

nej de e sant man ska ju inte få tycka som man vill? eller?

VAFAN ÄR DET FÖR JÄVLA SVAMMEL, jävla svin som förstör skolmiljön, de e lärare som dom, dom som vågar säga vad dom tycker och tänker om saker som vi vill ha, inte lärare som tror dom är övermänskliga och delar ut läxor likt hitler delade ut order.

Stå upp Rickard, för jag vet då iaf att jag kommer stå bredvid dig.

Elina sa...

Hmpf. Dumheterdumhterdumheter.
De vill inte att eleverna ska kunna prata med lärarna på ett glatt och trevligt sätt. Är eleverna(ungomdarna, som vi också kallas) trevliga och glada kan man ju inte skylla all världens bekymmer och fel på dem....

Anonym sa...

Tack för din tid som lärare Rickard. Du har ändrat i alla fall en handfull liv, men nu verkar det ta slut!

Tosser kommer förr eller senare hitta detta, då är det kört!

MVH!

David sa...

Passa dig för Tobbe...

Shyssta strikear(?) idag för övrigt.

David sa...

Ser för övrigt just nu Miranda på tv. Kändis.

Anonym sa...

Liberté, égalité, fraternité... Vive la resistance!

Anonym sa...

Vart har kungens omtänksamma hjärta tagit vägen? Jag saknar den gamla glada rickard. Inte angående det här inlägget men är det inte på tiden att sluta focusera på din tragiska uppväxt och börja leva i nuet? Det finns så mycket vackert i världen.

Anonym sa...

Ja håller med! Men också, tänk på världen.. på all kärlek som faktsist finns här varje dag

Lev och säg vad du tycker... detta var för jävligt, inlägget var bra

Kungen, läraren med ett omtänksamt hjärta! sa...

Jag blir glad av att folk vill se mig glad!

Anonym sa...

Det viktigaste med di som person är att du verkligen berör. Gråa människor som inte glöder är jag så spyless på! Jag har alltid hållt på dig, även om jag inte alltid vågar stå upp för mina åsikter, så har du lärt mig något viktigt, och det är att ifrågasätta. Du har ett stort hjärta och det är skönt att du finns. Du är en på miljonen. Tycker folk att du ska sluta ta upp ditt förflutna så är det ju att likställa med att sluta leva...Kör på, oavsett om du skriver om jobb, fritid eller historia så skriver du otroligt vackert och träffande! Tänk om fler kunde vara som du - så skulle livet vara så mycket lättare.../Din vän, utan att du vet om det...